رابطه کیفیت نرم افزار حسابداری و نرخ رشد شرکت

مقاله حاضر به بررسی رابطه بین کیفیت اطلاعات حسابداری و همبستگی نرخ رشد شرکت با صنعت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. در این راستا از معیارهای مختلف سنجش کیفیت اطلاعات حسابداری شامل شاخص پایداری سود، هموارسازی سود، قابلیت پیشبینی سود و اقالم تعهدی و ترکیبی از متغیرهای رتبه بندی شده فوق و همچنین برای اندازه گیری همبستگی نرخ رشد شرکت با صنعت از چهار معیار؛ نرخ رشد سرمایهگذاری بلندمدت، سود عملیاتی، فروش و ساختار سرمایه استفاده شده است. فرضیه های پژوهش بر مبنای یک نمونه آماری متشکل از 111 شرکت و بر اساس مدل رگرسیونی چند متغیره و روش داده های ترکیبی با استفاده از نرم افزار اقتصادسنجی Eviews مورد آزمون قرارگرفته است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد که کیفیت بالای اطلاعات نرم افزار حسابداری به سرمایه گذاران اطمینان میدهد که سرمایه گذاری انجام شده توسط آنان در فعالیت اصلی شرکت سرمایه گذاری شده است. واحدهای تجاری، همواره با فرصتهای سرمایه گذاری زیادی روبه رو میشوند که نیازمند تصمیمگیری منطقی هستند. یکی از عوامل مؤثر بر این چنین سرمایه گذاری، اطلاعات حسابداری است.

ازآنجاییکه اطلاعات مندرج در صورتهای مالی یکی از پایه های مهم اتخاذ تصمیمات منطقی به شمار میرود، لذا استفاده کنندگان باید در فرآیند تصمیمگیری، پیش از به کارگیری گزارشها مالی، کیفیت آن را ارزیابی کنند بزرگ اصل، در اقتصاد هر کشوری، سرمایه گذاری یکی از اجزاء مهم تابع تولید است و از همین رو است که سرمایه گذاری یکی از ضروریات اساسی در پیشرفت اقتصادی هر کشور به حساب میآید. واقعیتی که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد آن است که دستیابی به نرخ رشد مطلوب، احتیاج به سرمایهگذاری دارد ارشدی و البته کارکرد ارزشمند اطالعات مالی در تصمیمات تخصیص بهینه منابع و توسعه روزافزون اقتصادی، مورد اجماع صاحبنظران حسابداری در ادبیات موضوعی است. برابر بند 0 استاندارد شماره یک حسابداری ایران، ترجمه استاندارد بینالمللی شماره یک، هدف از گزارشگری مالی، ارائه اطلاعاتی طبقه بندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف پذیری مالی واحد تجاری است که برای طیف وسیعی از استفاده کنندگان صورتهای مالی در اتخاذ تصمیمهای اقتصادی مفید واقع میشود نرم افزار حسابداری باکیفیت میتواند منجر به افزایش کارایی سرمایه گذاری از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعاتی گردد که این عدم تقارن اطلاعاتی در صورت وجود، میتواند مشکالت اقتصادی هم چون مخاطرات اخلاقی و گزینش، نادرست را به همراه داشته باشد گایو و راپوسو و کیفیت پایین گزارشت مالی باعث افزایش هزینه مبادلات و ناتوانی بازار در تخصیص بهینه منابع میشود تاکنون پژوهشهای مختلفی به بررسی تأثیر کیفیت و شفافیت اطلاعات بر مؤلفه های رشد صنعت پرداخته اند از قبیل؛ کیفیت اطلاعات حسابداری و رشد صنعت و عدم اطمینان اطالعاتی و کیفیت اطلاعات سازوکارهای حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت شورورزی و همکاران و همچنین تأثیر فرصتهای رشد بر رابطه کیفیت گزارشگری و نوسان بازده اما همواره وجود خأل مطالعاتی در رابطه با تأثیر کیفیت اطلاعات بر مؤلفه های مختلف رشد شرکت و صنعت، نظیر رشد سود عملیاتی، فروش، سرمایه گذاریها و منابع حس میشود.
رابطه کيفيت نرم افزار حسابداري و نرخ رشد شرکت
فرانسیس و همکاران به دنبال اثبات وجود رابطه بین کیفیت اطلاعات و رشد صنعت در کشورهای مختلف نشان دادند که رابطه مثبتی بین شفافیت اطلاعات و همبستگی رشد شرکت و صنعت در کشورهای مختلف وجود دارد و شفافیت اطلاعات هم جهت با رشد صنعت بوده که نتیجه فوق با این مفهوم که شفافیت شرکت موجب تخصیص بهینه منابع و رشد صنعت میشود، همراستا است و این موضوع در تحقیقات انجام شده توسط بشمن و اسمیت و نیز به اثبات رسیده است. بیان نمودند که کیفیت نرم افزار حسابداری میتواند انتخاب سرمایه گذاری را بهبود بخشد که عملکرد حاکمیتی شرکت را نیز تقویت کند. همچنین کرونل وهم کاران اذعان داشتند که کیفیت گزارشگری مالی با کاهش مسائل نمایندگی، ریسک اطلاعاتی را کـاهش داده و با کاهش ریسک اطلاعاتی، از هزینه های سرمایه کاسته شده و این کاهش ها بر تمایل سرمایه گذاران بـرای خرید و فروش یا نگهداری سهام شرکت تأثیر میگذارد که متعاقباً افزایش نرخ رشد شرکتها را در پی خواهد داشت. با توجه به یافته های فوق، میتوان به اهمیت موضوع جهت آگاه ساختن سرمایه گذاران و نهادهای حرفهای حسابداری نسبت به میزان مفید بودن اطلاعات حسابداری در تصمیم گیری های سرمایه گذاری و همچنین تأثیر آن بر متغیرهای رشد شرکت و صنعت پی برد. بنابراین در پژوهش حاضر این سؤال مطرح میشود که آیا کیفیت بالای اطلاعات حسابداری میتواند بر مدیریت سرمایه گذاری منابع از طریق بررسی همبستگی رشد شرکت و صنعت تأثیرگذار باشد یا خیر؟

به لحاظ تجربی بسیاری از تحقیقات در حوزه بازار سرمایه به بررسی مفید بودن اطلاعات حسابداری برای سرمایه گذاران پرداخت هاند و بدیهی است کیفیت بالاتر نرم افزار حسابداری به تصمیمگیری های بهتر کمک شایانی مینماید. اهمیت کیفیت اطلاعات در ایجاد جو اعتماد و اطمینان در بازارهای سرمایه و نقش برجسته این بازارها در هدایت منابع به سمت صنایع مولد و تخصیص بهینه آنها، پرداختن به این حوزه را برجسته میسازد. اطلاعات حسابداری باکیفیت میتواند گامی مهم در راستای سرمایه گذاری بهینه برداشته و مدیران را در این وظیفه خطیر یاری نمایند. ارزیابی مالی طرحهای سرمایه گذاری، بر عهده مدیران است اما مسئله مهمی که دراینبین مطرح است، انتخاب طرحها و تصمیمگیری راجع به فرصتهای سرمایه گذاری به وسیله مدیران واحدهای تجاری است که عمدتاً بر اساس منافع شخصی خود عمل مینمایند. استفاده از اطلاعات حسابداری باکیفیت در تصمیمگیریها نقش فراوانی در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و تضاد نماینده- مدیر دارد. عدم تقارن اطلاعاتی ناشی از روابط نمایندگی بین سرمایه گذاران آگاه و ناآگاه، تقاضا برای افشای اطلاعات را ضروری میسازد. طبق تئوری اقتصادی عدم تقارن، افشای اطلاعات، عدم تقارن و هزینه سرمایه راکاهش میدهد اطلاعات حسابداری باکیفیت بالا به سهامداران کمک میکند که بتوانند از طریق نظارت بر عملکرد مدیریت به طور مستقیم یا غیرمستقیم، برای به دست آوردن درک بهتر از سرمایه شرکت و عملکرد کسب و کار و درنتیجه اثر گذاشتن بر انتخاب سرمایه گذاری عمل نمایند.